Saturday, December 22, 2007

Pokok mengajar erti hidup!!

Antara aktiviti yg aku suka sejak tahun 2000 ialah trekking ke dalam hutan. Banyak pengajaran yg aku dapat dari hutan. SEmasa berada dalam perut hutan aku banyak bermuhasabah.

Setelah sakit & mula pulih, aku tambah yakin bahawa banyak pengajaran yg boleh aku dapat dari alam. Aku lihat pokok yg menghijaudalam taman ku. (Walaupun hijau masih belum nampak hijau). Pokok boleh tumbuh dari benih atau disemai dari keratan. Tak kra apa pun, ianya perlu dijaga dgn prihatin - air, baja, matahari mengikut jenisnya. Kalau tak, pokok akan mati atau tak sihat. Kita juga perlu elemen kasih sayang, belaian, makanan roh & fizikal, rehat & berbagai lagi. Kalau tak kita juga akan layu dalam pertumbuhan diir sebagai insan.

Jika dijaga dgn baik pokok akan menjadi kuat & menjalani fungsinya. Pokok rambutan tak boleh berbuahkan durian & pokok orkid akan berbungakan orkid. Itu fitrah pokok. Sebagai manusia, kita juga harus menjalani hukum sebagai manusia. Carilah fitrah itu dan kukuhkan dlm diri kita. Kita harus jadi insan ygdikatakan dlm al-Qur'an. Kita harus jadi ummah yg akan memimpin dunia. Kita jgn hanya melihat diri kita saja tanpa memikitrkan kepentingan insan lain.

Marimasuk hutan & belajar dari pokok!! Atau lihatlah kpd pokok-pokok dlm taman anda!!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home